Vad jag vill se...

Jag måste börja utnyttja lite mer att jag bor i Stockholms län nu och inte i Skånes län. Det finns ju en hel del som ska utforskas. Nedan följer en lista på vad jag vill se och göra. Dock hoppas jag på att slippa göra det ensam så sällskap sökes =)


1. Stockholms Skärgård
Älskade sandstrand i Åhus, men jag har hört att Stockholms skärgård ska vara oerhört vackert. Sittandes på en klipphäll, med en picknickkorg, och se ut över vattnet.



2. Absolute Ice Bar
Världens första permanenta isbar, med is från det världsberömda Ishotellet i Jukkasjärvi. Allt utom vätskan i drinkarna är gjort i is och temperaturen är konstant minus fem grader. Awesome! När man går in får man ha coola dräkter på sig för att hålla värmen.



3. Vasamuseet
För att det är något man ska ha sett och skeppet är coolt. Hur var ni historien, hur hamnade skeppet egentligen här. Kanske borde läsa på innan man kommer dit.



4. Fika i kaknästornet
Hur fel kan det bli, att ta en skummig cafe latte på 155 meters höjd med utsikt över Stockholm.



5. SkyView
5 februari 2010 är det premiär för SkyView, två gondoler som går på räls längs fasaden på Ericsson Globe. Spännande men dyrt. 120 kr för 16 minuter. Värt?



6. Gyllene salen i Stockholms stadshus
Så vackert och magiskt, verkar vara en upplevelse, för oss som inte kommer till Rom och Vatikanen. Bara komma bort från vardagen och tänka på den vackra arkitekturen.



7. Fjärilshuset och Hagaparken
Att gå runt i en låtsas regnskog och bara njuta av den exotiska känslan, för att sedan ge sig ut i den svenska naturen och känna miljöskillnaden.



8. Aquaria Vattenmuseum
Under ytan....Har varit på många akvarium tidigare, men det är så mysigt och rofyllt att gå runt och kolla på alla fiskar som bara stilla simmar runt i sin lilla bekymmersfria värld. Lite samma känsla som på fjärilshuset kan jag tänka mig.



9. Stockholms nationalmuseum
Jag vet inte ifall jag gillar att gå runt att titta på konst, men med rätt person till sällskap kan det bli en rolig och innovativ upplevelse. Ett museum som kan vara värt titten iallafall. Lite svensk kultur är väl aldrig fel.




10. Millesgården
Museum och utomhuspark med skulpturer. Carl Milles är en av Sveriges mest kända skulptörer. Kan vara trevligt ifall jag orkar känna mig riktigt kulturell.



11. Skansen
När drar allsång på skansen igång? Dock finns det ju så mkt mer att titta på. Att titta på djur är alltid roligt för de är så oförutsägbara.




Ja det där var lite smått och gott, får vi se vad jag hinner med. Listan har ingen speciell turordning. Någon som har något mer att rekommendera?! Jag skulle även vilja göra en egen liten lista av Stockholms mysigaste café, det blir också ett litet vårprojekt när solen kikar fram. Har ju redan en hel del favoritställen på söder där jag bodde innan. Hoppas du är mycket fikasugen Jenny=)

Söder ja, lite skillnad från fucking Södertälje, saknar söder och min fina lägenhet där, om området. Vad glad jag var de första veckorna där. Duktigt trött på den Södertälje nu. Kan tänka mig att pendla istället, men det är ju inte så lätt att hitta något boende innanför tullarna. Vem vet vad som händer...efter mars eller efter sommaren. Som sagt, jag står vid ett stort vägskäl med tre val. Stockholm - Malmö/Lund - Göteborg. Tur att jag inte behöver bestämma mig idag. Finns för och nackdelar med varje stad.


Nu blir det lite film.


Puss


Kommentarer
Postat av: Jenny

Stockholm är bäst och jag kan följa med på allt! =D this is my hometown you see ;)

2010-01-09 @ 23:36:13
Postat av: Jenny

Och förresten! Jag vet massa mysiga fikaställen vi kan fika på och Stockholms skärgård kommer du få se a la Tiger way (and the best way), nämligen ombord på vår segelbåt! :) Det är ett löfte ;)

2010-01-09 @ 23:40:45
Postat av: Caroline

Låter underbart Jenny!!

2010-01-10 @ 10:22:34
Postat av: Milla

Jag kommer gärna upp och hälsar på dig och ser aaaallt det där. (Kanske med undantag för de kulturella sakerna) men gärna fika, skansen, isbaren och skärgården iaf :) Saknar dig! PUUUSSS

2010-01-10 @ 10:28:49
URL: http://sagolikamilla.blogg.se/
Postat av: Caroline

Du är med är välkommen Camilla! Kom när du vill.

2010-01-10 @ 10:33:20
Postat av: Daniel

Jag följer gärna med på allt om jag kan. :) Fast vi får ta med oss Jenny som guide för jag hittar inte överallt :P

2010-01-10 @ 23:42:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0