Frityr!

Igår var det dags för en spännande matlagning igen. Vi börjar blir både duktiga och påhittiga. Jag har aldrig provat att fritera och igår var det premiär. Oljan var på 160 grader, räkorna var skalade, grönsakerna hackade och tempura (frityrsmet) var färdigblandad. Dags att köra igång.

Tempura mixen hade vi köpt färdig, den finns att köpa på ICA för ca 20-25 kr. Denna blandas sedan med vatten.

tempura, frityr, fritera

Här ligger våra räkor och gottar sig i den heta oljan

tempura, frityr, fritera, schack, räkor

Det gällde att inte stå för nära för då hoppade rätt mycket



Tillbehören som vi friterade var räkor, broccoli, paprika, lök, fetaost, squash och banan. Till detta åt vi ris och doppade i sötsur sås.

tempura, frityr, fritera, schack, räkor

Det ser rätt gott ut va, eller hur? Mina favoriter var klart räkorna, fetaosten och lökringarna

tempura, frityr, fritera, schack, räkor

Dags att äta =)




Senare kom Nadja, Kristin och Mattias. Då var det fruktsallad och film som gällde. Vi tittade på Bröllopsfotografen, som är en av de segaste filmerna jag sett på länge. Visst var den bra, lite underhållande, men också 2 timmar lång. det hände liksom ingenting och vi var nära på att somna. Huvudpersonen var allmänt dryg och filmen slutade sådär. Så det blir 2/5 poäng i tittarbetyg.


Idag blir det så mycket hållf som jag orkar. Men med tanke på att klockan redan är över 12 så blir det väl inte jätte mycket. Ikväll verkar det blir innebandy...får se. Lite sugen, men jag kan ju knappt det spelet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0